Sitä syöt mitä ostat

Tällä viikolla saatkin jotain muuta kuin suoran ruokaohjeen – nimittäin
vinkkejä siihen mitä kannattaa ostaa kaupasta saadakseen kehon
tikittämään kuin sveitsiläinen kello!

NO, se on toki vasta ensimmäinen vaihe, ostaminen. Kaapissa hyvätkään ainekset kun
eivät kuitenkaan ketään kuntoon saa, niistä täytyy olla valmis myös tekemään jotakin.

Avaan nyt – helpottaakseni ensimmäistä vaihettasi – hieman  sitä miten kannattaa ostoskärryään
ja kaappejaan täyttää.. ja mitä sinne on hyvä olla ottamatta.

Meidän perheen ostokset voivat olla mielestäsi ankean samankaltaiset tilanteesta toiseen.
Ymmärrän kyllä tuon. Se mihin silmä ja suu tottuu on se mitä tietyissä tilanteissa sitten kaipaa.

Otetaanpa esimerkiksi jouluruokaostokseni.  Kärryni oli täynnä samaa vihreää mitä ostan muutenkin.
Ainoa ero oli yksi litran omenaporepullo ja pieni kinkku.
Ostan teinipojilleni limupullon pari kertaa vuodessa ja nuoremmalle heistä tuon pienen kinkun jouluksi.
Hän syö sitä n. neljänä päivänä ja se on siinä.

Voisin olla ostamatta nuokin mutta haluan kai kuitenkin jollain tavalla osoittaa lapsilleni että vaikka
en itse kyseisiä käytä enkä niistä edes pidä huonojen vaikutustensa takia, olen kuitenkin ihminen
ja ymmärrän että heille ne voivat merkitä paljon. Limsastakin meni muuten vajaa puolet viemäriin…
Kun en siis ihan kaikkea ole heitä vaatinut jättämään, vähenee niiden merkitys ihan itsestään.
Arjessa en tuollaisista kuitenkaan tingi, en osta lihaa, enkä limsaa (en montaa, montaa muutakaan, mutta
nuo nyt jouluesimerkkeinä).

20141223_130516
Jouluruokaostoksia Mariian tapaan 😉

 

No niin, se Joulusta. Juhannus, Pääsiäinen, ja muut ovat varsin samannäköisiä.
Tämä muutos on ottanut aikansa. Paljon tein neljä vuotta sitten jo, mutta asiat ovat
sen jälkeen täsmentyneet ja muuttuneet myös niin luonteviksi etten voi enää muuta
kuvitellakaan. Kaupoissa on joitakin hyllyvälejä joissa en ole käynyt vuosiin
muuten kuin oikaistessani johonkin. E-koodi-suola-valmisruokavälit…

Peruostoksiani (kauden mukaan) ovat pinaatti, salaatit, avokado, ruusukaali, vihreät pavut,
paprika, kurkku, verigreippi, lime, sitruuna, sipulit, tomaatti, lehtikaali, parsakaali,
kesäkurpitsa, kukkakaali, keräkaali, porkkana, selleri, vehnänoras, granaattiomena, tahini,
inkivääri, mantelit, seesaminsiemenet, aurngonkukansiemenet, oliiviöljy, kookosöljy,
pellavansiemenöljy, ruususuola (ei tarvitse ostaa mistään luontaistuotekaupasta –
sitä myyn itse, eli varastosta löytyy) ja puhdistamaton merisuola (luontaistuotekaupasta).
Lisäksi mausteita,yrttejä ja chian siemeniä sekä hampunsiemeneniä. Listasta puuttu varmasti
montakin kasvista joita käytän, mutta eiköhän tuosta nyt ”kuvan” saa.
Itselleni ostan yrttisekoituksia ja rooibosta lämpimänä juotaviksi,
muuten koko perhe juo (alkaloitua)vettä.

Muita ostoksiani ovat täysjyväbasmatiriisi, spelttijyvät, hirssi, tattari, quinoa, linssit, pavut,
spelttihiutaleet ja -manna, sekä spelttijauhot.
Satunnaisemmin luomu tomaattipyre, kookosmaito tai -kerma. Hiivatonta täysjyväruisleipää
ja luomu voi-öljyseosta teineille, täysjyväpastaa joskus .

Hirssi, tattari, quinoa ja speltti sekä linssit ja pavut löytävät minunkin lautaselleni mutta
muuten tuon yllä olevan ainekset menevät teinien ruokiin. Syön lähinnä höyrytetyt kasvikset
lämpimänä, samoin satunnaiset sosekeitot. Muu ruokani on raakaa.

ostokset
Osta hyvää, syö hyvää!

Yllä olevista saa loihdittua niin maukkaita ja värikkäitä herkkuaterioita
että vaikkapa riisi-broileriannos kalpenee mennen tullen!

Asiat täytyy oppia ajattelemaan uudella tavalla. Aluksi yhdistelemällä vanhaan ja totuttuun
esim. seitsemää parasta emästä:

  • kurkku
  • selleri
  • paprika
  • lehtikaali
  • pinaatti
  • avokado
  • parsakaali

Näitä käyttämällä säännöllisesti muutat ruokatottumuksiasi jo huomattavasti parempaan suuntaan.
Anna kehollesi aikaa tottua, lisää pari uutta makua vaikka joka viikko ja etsi ohjeita joilla pääset
hyödyntämään uusia ruoka-aineitasi.
(Yksi vaihtoehto siihen on Mariian Makumatka-ruokakirjaseni jossa saat paljon ohjeita kuvien kera!
Voit ostaa sen täältä.)

Jos syöt ja juot happamuutta tuottavia, kuten viljoja, maitotuotteita, sokeria, lisäaineita, etikkaa, limsaa,
kahvia, lihaa jne. , haluaa kehosi niitä lisää. Vältä siksi ostoskärrysi täyttämistä niillä.
Kun lisäät näitä ylempänä  lueteltuja hyviä emäksisiä ruoka-aineita ostoskärryn kautta kaappeihisi
ja sitä kautta kehoosi, alkaa tasapaino muuttua ja kaipaatkin niitä lisää. Jos näin ei ala tapahtua,
on syytä tutkailla tekemisiään kriittisestikin ja miettiä kunka paljon syyllistyy itsepetokseen 🙂

Olen apunasi jos et itse oikein tunnu pääsevän eteenpäin.
En kritisoi, en arvostele, en tuomitse. Sinä tiedät että minä tiedän mitä sinun on hyvä syödä 😀
Minulle ei siksi tarvitse selitellä mitään. (Enkä minä niitä selityksiä kuitenkaan edes usko. Ne ovat
selityksiä. Olen itse selitellyt lukemattomia asioita itselleni vuosien varrella ja tunnen ne kyllä!)
Joko teet muutoksia parempaan tai et tee. Sinun valintasi.
Minä voin vain auttaa, neuvoa ja kannustaa – itse teet työn. Tiedän kuitenkin että pystyt siihen!!!
Muutoksen näkeminen kehossaan ja tunteminen mielessään on äärettömän palkitsevaa.

20141021_162400
Jääkaappi vihertää…
(Tein syksyllä omenasosetta jota kukaan ei edes syö!
Siellä nököttävät edelleen. Hahaa!)

Löydä ilo tehdä näitä muutoksia. Nauti erilaisesta ostoskärrystä ja huomiosta jota se saa 😉
Lähde kauppaan ajan kanssa ja vatsa täynnä niin on jotain toiveita että onnistut.
Osallistu Food Clubiini niin saat opastetun kauppakierroksen herkkuaterian lisäksi.
Ole kärsivällinen, etene OMAA tahtiasi (mutta etene..) ja usko itseesi.
Minä ainakin uskon sinuun!

”Vihreän voimalla elämän myötätuulessa!” -sanoi Mariia v. 2012 🙂

Jaa kavereille

Jaa tämä julkaisu ystävillesi!

Tilaa uutiskirjeeni ja saat tietopaketin pH-ruokavaliosta!

Täytä lomake niin saat ilmaisen minioppaani suoraan sähköpostiisi. - Mariia

Olet melkein valmis. Vahvista vielä sähköpostistasi liittyminen ja saat tilaamasi mini-oppaan.