Salaatti

.. kuulostaa kevyeltä, pupun ruoalta, ankealtakin..

Ei minun salaattini! Elän aika pitkälti raakaruoalla mutta en voisi kuvitellakkaan eläväni salaatilla
siinä mielessä miten moni sen mieltää; kurkkua, tomaattia, jäävuorisalaattia ja joku fetakuutio seassa.
Ilman salaatinkastiketta tietysti koska tarkoitus syöjällä on keventää 😉

Iik, ei tulisi mitään! Joten en edes yritä syödä tuollaisia salaatteja. Noup, minun salaateissani on makua
ja täytettä sekä väriä ja visuaalisuutta yllin kyllin. Terveydestä pätkääkään tinkimättä – päinvastoin,
terveellisiä elementtejä huimasti lisättynä.

No niin, mikä minun salaateissani  nyt on niin ihmeellistä? Ei niinkään ihmeellistä mutta ehkäpä
totutusta poikkeavaa. Käytän aina suolaa (se on vähimmäisvaatimus!) – puhdistamatonta tietysti!
Lisäksi reilusti öljyä ja myöskin reilusti sitruunan tai limen mehua ja mausteita.
Keitän myös salaatteihin milloin quinoaa tai papuja, milloin höyrytän parsakaalia tai vaikka vihreitä papuja.

Teinipojilleni teen salaatit salaattikulhoon niin kuin ennenkin, lisään sinnekin aina kuitenkin nuo suolat, öljyt, mausteet ja sitruunan tai limen mehun. Itselleni pääsääntöisesti teen annoksen (suuren!) suoraan lautaselleni
ja kasaan siihen mitä milloinkin tekee mieli ja/tai sattuu kaapista löytämään.
Monesti riemuitsen itsekseni kun onnistun luomaan upean ja maukkaan annoksen lähes tyhjänä ammottavan
jääkaapin tarjonnasta. Hah – pienet ilot 😀

Kun alat itse rakennella näitä ruokaisia salaatteja, huomaat äkkä miten mukava tapa se on saada aina
hieman erilainen, todella maittava ja täyttävä annos.
Teet itse juuri sellaisen kuin haluat ja jos on useampia syöjiä, voit jättää joltain pos jotain ja lisätä jotain
niin että kukin syöjä saa mieleisensä annoksen. Aikaa menee jokatapauksessa vähemmän kuin ”perusruoan”
väkertämisessä..

IMG_20141109_200759
Avokado-sellerisalaatti tahinikastikkeella

Tahini on kasvisruokailijalle huiman hyvä kalsiumin lähde ja käytänkin sitä aika paljon.
Teen hummusta säännöllisesti dipiksi ja höyrytettyjen parsakaalien ”kastikkeeksi” ja hummukseenhan
tulee tahinia. Teen myös milloin minkäkinlaisia sovelluksia tahinikastikkeiksi. Yllä olevassa kuvassa
on salaatin päällä paprikainen tahinikastike johon olen laittanut tahinin lisäksi valkosipulia, suolaa, öljyä,vettä ja paprikajauhetta.. saattoi olla cayenneakin. Ja pohjalla, kasvisten alla piilossa on keitettyä quinoaa.
Annos oli taivaallinen!! Salaatissa on avokadon ja sellerin lisäksi kurkkua ja punasipulia.

 

IMG_20141014_161706
Vihreä salaatti aurinkokuivatulla tomaatilla ja kurkumalla

Täältä löytyy pinaattia, rucolaa, kurkkua, selleriä, avokadoa, aurinkouivattua tomaattia, mantelia
sekä reilusti kurkumaa (ja sen kaverina aina mustapippuria tehostamaan vaikutusta huomattavasti!)
sekä tottakai sitrunnamehua, öljyä ja suolaa. Laitan omiin annoksiini aina kokonaisen avokadon ja täytyy
kyllä sanoa että oli salaatti millainen tahansa niin jos ei ole käynyt niin onnettomasti että avokadot ovat
päässeet loppumaan, laitan AINA avokadon 🙂

20141222_195531
Maustenen kaali-pinaatti-avokadosalaatti

Kaali on oikein terveellinen (esim. paljon C-vitamiinia ja puhdistaa myös maksaa) ja kannattaakin
ehdottomasti käyttää sitä raakana eikä vain pitkään hautuneena kaalilaatikkona
(jolloin terveysvaikutukset ovat uunin kuumuudessa tuhoutuneet). Raastan kaalini yleensä
juustohöylällä, sillä kun saa niin ihanan ohutta suikaletta. Muukin käy toki 😉
Tähän annokseeni olen laittanut pinaattia, kurkkua, avokadoa, kaalia ja taas vakkariöljyt, suolat
ja sitruunamehut. Mausteina chilirouhe, cayenne ja sipulijauhe. Lisäksi uusi ihastukseni – savupaprika.
Oi miten mukavaa makua se antaa!
Olen tilannut kyseisen purkin iHerbistä ja se on luomua. Lähempääkin varmasti saa, mutta
minulla se edellyttäisi tilaamista kuitenkin, joten tuoltahan se tuli samalla muun tilauksen kanssa.
Teinit ovat myös tykästyneet makuun ja käyttävät sitä esim. hiivattomien ruisvoikkareidensa päällä
ruususuolan kanssa. Kiva!

20150109_204035
Lämmin ”salaatti”

Höyrytän parsakaalini aina vain 5 min niin että niissä pysyy vielä mahdollisimman paljon ravintoaineita
ja niiden (niin kuin muidenkin tuoreiden) elektronipotentiaali tallella. Kehomme toimivat elektroneilla
ja mitä enemmän saat raakaruoasta niitä kehoosi, sitä paremmin menee 🙂
Lämmitin pannulla kevyest öljyä ja lisäsin siihen currya ja paprikajauhetta sekä suolaa. Sekaan kikhereitä
hetkeksi maustumaan. Lämpimälle pannulla sitten vielä kesäkurpitsaviipaleet hetkeksi ja näistä sekä
parsakaalien kanssa höyrytetyistä punasipulipaloista ja avokadosta kasasin maittavan ja visuaalisesti kivan
annoksen. Sanomattakin selvää että herkullista oli!

Toivon että saat näistä kuvista kipinää alkaa tehdä salaatteja hieman eri tavalla kuin mihin mahdollisesti
olet tottunut ja huomaatkin yhtäkkiä syöväsi huomattavasti suurempia määriä vihreää.. ja muitakin
kasviksia.

 

Tilaa uutiskirjeeni ja saat tietopaketin pH-ruokavaliosta!

Täytä lomake niin saat ilmaisen minioppaani suoraan sähköpostiisi. - Mariia

Olet melkein valmis. Vahvista vielä sähköpostistasi liittyminen ja saat tilaamasi mini-oppaan.

Jaa kavereille

Jaa tämä julkaisu ystävillesi!